Remington forladerevolver, M. 1858 ottekantet 6,5" (16,5 cm.) lang pibe i kaliber .36
Bladkorn i nysølv. Piben er tilnærmelsesvist spejlblank.
Skæfteskaller i amerikansk flammet valnød i mørkere lød. Spejlskårent - nærmest tigerstribet.
Metaldelene fremståe i en grålig patineret farve med nogle få rester af blånering.
Tromlen har nogle få overfladiske stødmærker. Mekanikken går godt i såvel doubleaction som singleaction. Aftrækket står fint.
Aftræksbøjle i poleret messing.Tromlen kan nemt udtages. Løsn ladearmen. Spænd hanen til sikringsposition. Herefter kan tromleakslen føres frem og tromlen udtages.
Piben er stemplet i tre linier:
Patented sept. 14. 1858
E.Remington & Sons Ilion New York U.S.A.
New Model.
Remington Rider doubleaction .36 Navy # 4762 - Leveres uden tilbehør.
Pibelængde 6,5" (16,5 cm.). Totallængde 30 cm. Vægt 956 gram.
Som forlader fremstillet før år 1870 kræver den ikke nogen former for tilladelse.
Den skal således ikke opbevares i våbenskab.
Den kan pynte hvor som helst, der er passende.
Den er i så god stand, at den er egnet til fortsat brug.
Antikke forladevåben før 1870 kan frit erhverves. - no license requered.
Historik:
Den 17 august 1858 udtog våbenkonstruktør Joseph Rider bosiddende i Newark, OH
US patent #21,215.
Patentet dækkede specielle og nye og nyttige forbedringer i klassen pistoler, kendt som revolvere. Patentet bestod i, at hovedfjederen også bidrog som fjeder til tromlestoppet.
Patentet kom aldrig i brug.
Det bidrog dog til af E. Remington & Sons of Ilion, NY fattede interesse.
Remington foreslog at Rider skulle hjælpe med at konstruere en double action revolver. Rider flyttede til Ilion og den 3. maj 1859 fik han udstedt US Patent #23,861 til en double action percussion mekanisme.
Resultatet blev Remington-Rider Navy revolver som Remington kom på markedet med i 1860. Revolveren forblev i produktion indtil 1873.
Rider fortsatte med at arbejde for Remington i de kommende år og blev Remington ledende konstruktør i 1865. Han blev i jobbet indtil 1883.
Under hans tjenestetid fik Remington adskillige våben patenter incl. patent #40,887 fra 8. december 1863. Resultatet blev Remington-Rider Vest Pocket Pistol.
En række patenter blev udtaget for patronrevolvere. Den 29. juli 1873 blev patent US Patent #141,384 for forbedringer at “rolling block” konstruktionen udstedt.. Rider’s forbedringer af Leonard Geiger patenterede låsestol resulterede i den mest succesfulde låseanordning til bagladerifler i sidste halvdel af 1800 tallet. Det var en så stor forbedring, at mange finder, at Joseph Rider retteligt er faderen til “rolling block” systemet.
Da den amerikanske borgerkrig gik på held kiggede Remington fremad. Hidstil havde man koncentrereet sig om fremstillingen af Remingto 1858 Army i .44.
Hvilke behov ville der blive efter krigen. En vej var måske at fremstillet en doubleaction i kaliber .44.
Doubleaction revolvere var yderst populære i Europa. Der var tale om bl.a, Adams og Webley der var toneangivne på dette område.
De få amerikansk fremstillede doubleaction revolvere som den amerikanske hær havde anskaffet var Starr Model 1858. Den blev i 1863 ændret til singleaction. Også Pettengill revolvere blev anskaffet i begrænset mængde.
På det civile marked var der Cooper Firearms double action revolver og nogle få andre.
Af Remington Rider doubleaction .36 Navy er der formentlig kun fremstillet mellen 3.000 og 5.000 stk. På grund af mangelfulde arkiver har det ikke været muligt at præcisere mere nøjagtigt. Der gør det ikke mindre vanskeligt, at Rider versionen er nummereret i samme serie som 1858 Army. Der blev fremstillet mere en 25 gange flere 1858 Army. revolvere end Rider Navy. Det gør at man sjældent ser en Rider Navy til salg.
Her er en skematisk oversigt fra https://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Model_1858
Pris:
23.650,-
Tilføj til indkøbsliste
mail@huntershouse.dk